Wortelkanaalbehandeling

Deze wordt altijd uitgevoerd met behulp van een operatiemicroscoop

Een wortelkanaalbehandeling moet worden uitgevoerd wanneer er sprake is van een ontsteking in de pulpa (wortelkanalen) of aan de wortelpunt. U hoeft hier niet altijd klachten van te hebben, maar vaak heeft u gedurende een periode last van pijn of gevoeligheid bij druk op de kies of tand of bij koude of warmte. De ontsteking kan ervoor zorgen dat de pulpa afsterft, maar kan zich ook uitbreiden naar het kaakbot, dat dan tevens ontstoken raakt. Het is noodzakelijk de pulpa en daarmee de wortelkanalen schoon te maken, om de ontsteking te doen verdwijnen en zodoende de tand of kies te behouden. Uiteraard wordt verdoving gegeven om de behandeling pijnloos te laten verlopen.

Overzicht van een wortelkanaal
  1. Vijltje
  2. Pulpa
  3. Gereinigd wortelkanaal
  4. Wortelpunt

Om te beginnen wordt het te behandelen element geopend en worden de wortelkanalen opgezocht.

De kanalen worden gereinigd met vijltjes. Deze kunnen een lengte hebben tot 28mm. De behandeling begint met de dunste vijltjes, waarna stap voor stap steeds dikkere worden gebruikt. Dit gebeurt met de hand of mechanisch.

Vervolgens wordt in elk wortelkanaal een vijltje geplaatst en wordt er een digitale foto gemaakt. Op deze foto wordt gecontroleerd of de vijltjes op de juiste lengte in de kanalen zijn gebracht. Daarna worden de kanalen opgevijld op de juiste lengte met vijltjes van oplopende dikte.

Intussen wordt regelmatig gespoeld met een oplossing van Natrium Hypochloriet. Dit is het werkzame bestanddeel van bleekwater en zo ruikt het ook.

Wanneer de wortelkanalen voldoende ver zijn opgevijld worden ze gedroogd door er vloeipapieren stiftjes in te steken. Op basis van de dikte van de laatst gebruikte vijl zal de tandarts kiezen voor een rubberstift. De stiftjes worden met cement geplaatst en met een digitale foto wordt gecontroleerd of de stiftjes op de juiste lengte in de kanalen zijn gebracht.

Amsterdamse Kliniek voor Cosmetische Tandheelkunde en ImplantologiePraktijkSocial Media LinksFacebook paginaGoogle+ paginaLinkedIn pagina Video
Apollolaan 84
1077 BD Amsterdam